همه مقالات

کابل اتش نشانی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

آیا می‌دانید کابل اتش نشانی چیست و چه ساختاری دارد؟ با انواع مختلف کابل‌های آتش نشانی یا اعلام حریق آشنایی دارید؟ مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد مفتخر است که به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولیدی انواع سیم و کابل، این محصول کاربردی را با قیمت مناسب به شما ارائه کند. در ادامه این راهنما با کابل‌های آتش نشانی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مجموعه سیم و کابل مشهد؛ عرضه‌کننده انواع کابل اتش نشانی

کابل آتش نشانی

کابل‌های اتش نشانی یا اعلام حریق از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین المان‌ها در سیستم اعلام و اطفاء حریق به حساب می‌آیند که در این حوزه نقش اساسی را ایفا می‌کنند. بهره‌گیری از کابل‌های مذکور می‌تواند تا حد بسیار زیادی از آتش‌سوزی و گسترش آتش جلوگیری به عمل آورده و به تبع مانع بروز خسارات مالی و جانی بزرگ شود. پیش از هر چیزی لازم است که با چیستی این مدل از کابل‌ها کمی آشنا شویم.

معرفی کابل اتش نشانی

منظور از کابل‌های اعلام حریق یا آتش نشانی در حقیقت کابل‌های نسوزی بوده که قادر به تحمل مقدار زیادی حرارت مستقیم و شعله آتش در یک بازه زمانی مشخص هستند. بر حسب استانداردهای کابل، تحمل میزان حرارت و زمان آن می‌تواند متغیر باشد. کابل‌های مورد بحث می‌توانند یکپارچگی مدار را در هنگام آتش سوزی حفظ کرده و به فعالیت خود ادامه دهند. در کلیه سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، آژیرها، روشنایی اضطراری و… لازم است که از انواع سیم و کابل‌های نسوز بهره‌گیری شود.

انواع کابل‌های آتش نشانی عرضه شده توسطه مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد دارای هادی از جنس مس بوده که به واسطه سیلیکون عایق می‌شوند. علاوه بر این، در ساختار کابل‌های مذکور یک لایه شیلد به منظور ممانعت از دریافت نویز نیز در برخی از مدل‌های کابل مورد بحث در نظر گرفته می‌شود. تولیدکنندگان این مدل از کابل‌ها غالباً از پلیمرهای ترموپلاستیک یا LSZH فاقد هالوژن برای روکش بیرونی این محصولات استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی کابل اتش نشانی

کلیه کابل‌های آتش نشانی ارائه شده توسط مجموعه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد دارای یک سری مشخصات منحصربه‌فرد هستند که در ادامه با ویژگی‌های فنی و عمومی این محصولات آشنا خواهیم شد:

  • دارای هادی مسی؛
  • دارای عایق سیلیکونی؛
  • دارای لایه اسکرین و نویزگیر برای حفاظت از ساختار کابل در برابر امواج الکترومغناطیسی؛
  • دارای سیم تخلیه با هادی مسی؛
  • دارای روکش نهایی پلیمری کم دود و فاقد هالوژن.

تعداد رشته‌های کابل‌ اتش نشانی

مورد بعدی که آشنایی با آن در رابطه با کابل‌های آتش نشانی ارائه شده توسط گروه تولیدی سیم و کابل مشهد حائز اهمیت بوده، تعداد رشته‌های در نظر گرفته شده برای کابل‌های مذکور است. این مدل از کابل‌ها عموماً در تعداد رشته‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ طراحی و تولید می‌شوند. سطح مقطع کابل‌های مذکور بر حسب کاربردی که داشته متغیر است.

به عنوان مثال کابل‌های آتش نشانی که در خطوط تشخیص نظیر دتکتورها کارایی دارند، معمولاً سطح مقطع آن‌ها برابر با ۱.۵ میلی متر است. یا کابل‌های دیگری که در سیستم‌های هشدار مثل فلاشرها، آژیرها و… کارایی داشته، سطح مقطع ۲.۵ میلی متر مربع خواهند داشت.

انواع کابل اتش نشانی یا اعلام حریق

 

مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد عرضه‌کننده انواع مختلف سیم و کابل‌ها بر حسب سفارش مشتری و نیاز بازار است. در حالت کلی، کابل‌های آتش نشانی در انواع مختلفی قابل خریداری هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کابل اتش نشانی با شیلد بافته شده

اگر قصد خرید کابل اتش نشانی را دارید، پیشنهاد ما این است که به سراغ کابل‌هایی با شیلد بافته شده نروید! چرا که سیم‌های بافته شده دارای ساختار بسیار نازکی بوده و در هنگام آتش سوزی زودتر ذوب می‌شوند. افزون بر این، شیلدهایی که بافته شده هستند در هنگام آتش سوزی سریع‌تر از مابقی شیلدها حرارت را به درون ساختار کابل انتقال می‌دهند که این موضوع موجب اتصال کوتاه می‌شود.

کابل اتش نشانی با شیلد نواری

کابل‌های اعلام حریق با شیلد نواری قادر هستند که امواج الکترومغناطیسی را به راحتی دفع کنند؛ به همین دلیل جزو بهترین گزینه‌ها برای مقابله با آتش سوزی به حساب می‌آیند. قابل ذکر است که شیلدهای نواری پوشش صد در صدی برای کابل به وجود خواهند آورد.

کابل اتش نشانی با شیلد ترکیبی

به طور معمول از شیلدهای ترکیبی به منظور به حداکثر رساندن پوشش کابل بهره‌گیری می‌شود. شیلدهای ترکیبی دارای انعطاف‌پذیری ایده‌آلی بوده و در کنار آن، تراکم خیلی خوبی نیز دارند. طراحی کابل‌های اعلام حریق با شیلد نواری بدین صورت بوده که اگر در شرایطی یکی از شیلدها دچار پارگی شد، شیلد بعدی فعالیت خود را به خوبی ادامه دهد.

کابل اتش نشانی با بافت چند لایه

منظور از کابل اتش نشانی با بافت چند لایه، کابلی بوده که در ساختار آن از چند لایه شیلد بهره‌گیری شده است؛ به همین دلیل این مدل از کابل‌ها دارای پوشش بسیار مطلوبی هستند. ناگفته نماند که چنین کابل‌هایی نسبت به سایر کابل‌های آتش نشانی ارائه شده توسط مجموعه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد دارای قیمت بالاتری هستند.

در کنار تمامی مواردی که برشمردیم، کابل‌های اتش نشانی که دارای فویل هستند، گزینه مطلوب‌تری محسوب می‌شوند. فویل‌های در نظر گرفته شده برای چنین کابل‌هایی عموماً از جنس مس یا آلومینیوم بوده و میزان انعطاف‌پذیری استانداردی دارند.

مهم‌ترین نکات خرید کابل اتش نشانی

قبل از خرید کابل‌های اعلام حریق لازم است که نکاتی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را خریداری فرمایید. در ادامه با اصلی‌ترین نکاتِ مذکور آشنا خواهیم شد:

کم دود بودن کابل (استاندارد ۶۱۰۳۴-۱/۲  IEC)

کابل‌های ضد آتش می‌بایست با استفاده از متریال با درجه کیفی مرغوب تولید شده باشند. همچنین، سیلیکون استفاده شده در ساختار آن‌ها می‌بایست دارای کیفیت بالایی باشد تا بتواند سبب ایجاد کم‌ترین میزان دود شود.

ضد حریق بودن (استانداردهای ۶۰۳۳۱-۲۱ IEC و ۶۳۸۷  BS)

ضد حریق بودن کابل‌های مذکور بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که برخی از بخش‌های سیستم اعلام حریق نظیر آژیرها، منابع تغذیه و… بایستی که در هنگام آتش‌سوزی فعال بوده و به عملکرد خود ادامه دهند. از این رو، برقراری ارتباط مابین اجزای سیستم حتی در هنگام وقوع آتش سوزی با استفاده از کابل‌های نسوز میسر می‌شود.

ضد شعله بودن (استاندارد ۶۰۳۳۲-۲/ ۳IEC)

کابل‌های آتش نشانی نباید تحت هیچ شرایطی شعله‌ور شوند؛ چرا که در غیر این صورت امکان آسیب‌رسی به سایر اجزای سیستم اعلام حریق و از کار افتادگی آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، شعله‌ور شدن این کابل‌ها می‌تواند موجب جابه‌جایی آتش به سایر نقاط ساختمان گردد.

عدم تولید گازهای سمی (استاندارد ۶۰۷۵۴-۱/ ۲IEC)

کابل ضد حریق LSZH از جمله کابل‌های نسوز بوده که در فرآیند تولید آن‌ها از هیچ‌گونه مواد هالوژنی بهره‌گیری نمی‌شود؛ در نتیجه در زمان آتش سوزی موجب تولید گازهای سمی نخواهند شد.

شیلد و فویل

این کابل‌ها بایستی دارای شیلد و فویل باشند تا امواج الکترومغناطیسی بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر نگذارد.

سخن پایانی

کابل اتش نشانی یا اعلام حریق نمونه‌ای از مهم‌ترین کابل‌های موجود در بازار سیم و کابل بوده که اصلی‌ترین ویژگی آن نسوز بودن و مقاومت بالا است. این محصول در انواع مختلف با توجه به نیاز مشتری توسط گروه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد عرضه می‌شود.

کابل‌های اعلام حریق می‌بایست در ساختار خود از ماده سیلیکونی با درجه کیفی عالی بهره برده باشند تا در زمان وقع آتش سوزی منجر به تولید دود زیاد نشوند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های اعلام حریق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های آتش نشانی با ما به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا