همه مقالات

بررسی کابل های زره دار و فرق ry با by

در مورد کابل های زره دار و فرق ry با by چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما کابل‌های زره‌دار چه تفاوتی با کابل‌های بدون زره دارند؟ کابل‌های زره‌دار جزو کابل‌های فشار متوسط به حساب می‌آیند که خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. در ادامه این راهنما، ضمن آشنایی با کابل‌های فشار متوسط و کابل زره دار به بررسی تفاوت موجود مابین کابل‌های ry و by نیز خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید درباره کابل های زره دار و فرق ry با by بدانید!

کابل های زره دار

نگاهی بر کابل فشار متوسط

پیش از این که به سراغ بررسی کابل های زره دار و فرق ry با by برویم، در ابتدا بایستی که نگاهی بر چیستی کابل‌های فشار متوسط داشته باشیم. در حالت کلی، منظور ما از کابل‌های فشار متوسط در حقیقت آن دسته کابل‌هایی بوده که ولتاژ ۶ کیلو ولت الی ۲۰ یا ۳۰ کیلو ولت را دارند.

این مدل از کابل‌ها در انواع مختلف مسی و آلومینیومی تک رشته و سه رشته تولید خواهند شد. به طور معمول، کابل‌های فشار متوسط برای تأمین برق ساختمان‌های تجاری یا مسکونی و همچنین مدارات توزیع صنعتی کارایی دارند. این دسته از کابل‌ها را می‌توان بر حسب نیاز در انواع مختلف تک رشته و سه رشته خریداری کرد که مشخصات فنی آن‌ها برای انواع مختلف کابل‌های فشار متوسط با یکدیگر متفاوت است.

همان‌طور که گفته شد این کابل‌ها در انواع مختلف زره‌دار و بدون زره تولید شده و در این میان نمونه‌ای از آن‌ها تحت عنوان کابل سرب‌دار نیز در بازار موجود بوده که عمدتاً در محیط‌هایی که حاوی روغن و مواد هیدروکربن باشد کارایی دارند.

معرفی کابل زره دار

کابل‌های زره دار تحت عناوین دیگری نظیر کابل آرموردار یا کابل مسلح نیز شناخته شده و از جمله کابل‌هایی برقی به حساب می‌آیند که در ساختار خود از روکش محافظتی بهره‌ برده‌اند؛ به همین علت مقاومت بسیار بالایی دارند. کابل‌های زره‌دار در برابر ضربه، فشار مکانیکی خارجی و سایر عوامل محیطی استحکام بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. به طور معمول از این مدل کابل‌ها در محیط‌هایی که خطر آسیب‌دیدگی کابل‌ها بسیار زیاد بوده، استفاده می‌شود.

کابل های زره دار و فرق ry با by

کابل‌های زره دار در سطح ولتاژ فشار متوسط به صورت زره ورق و میله تولید می‌شود. لازم به ذکر است که مشتریان بایستی پیش از خرید این مدل از کابل‌ها اطلاعات کامل و دقیق در رابطه با انواع مختلف کابل‌های مذکور را به دست آورده و بعد متناسب با نیاز خود بهترین گزینه را خریداری کنند. توجه به چیستی کابل های زره دار و فرق ry با by می‌تواند در زمان خرید کمک شایانی به شما کند.

در حالت کلی، این کابل‌ها در انواع مختلف ry و by  قابل تولید بوده و این طبقه‌بندی در نمونه‌های مسی و آلومینیومی کابل‌های ۲۰ کیلو ولت مشاهده می‌شود. تفاوت اصلی که بین زره کابل‌های مذکور وجود داشته، به نوع ورق و میله بودن زره کابل مربوط است. کابل‌های با زره میله ry در مقایسه با کابل‌هایی با زره ورق by مقاومت بسیار بیش‌تری از خود نشان داده و به همین علت برای استفاده در محیط‌هایی که احتمال صدمه در آن‌ها بیش‌تر بوده گزینه بسیار بهتری به حساب می‌آیند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کابل‌های مذکور ry قیمت بالاتری نیز دارند.

نگاهی بر انواع کابل های زره دار و فرق ry با by

کابل های زره دار و فرق ry با by

اکنون که با چیستی کابل های زره دار و فرق ry با by آشنا شدیم، در این بخش از راهنما می‌خواهیم به بررسی انواع مختلفی که از کابل‌های زره دار در حالت کلی وجود داشته بپردازیم:

کابل با آرمور سیم فولادی

در ساختار کابل مذکور یک سیم فولادی به عنوان غلاف و زره استفاده شده است. این مدل از کابل‌های زره دار مقاومت بسیار بالایی داشته و امکان استفاده از آن‌ها در زیر خاک و محیط‌های مرطوب نیز فراهم است. ناگفته نماند که در ساختار این کابل از سیم‌هایی با سطح مقطع گرد یا تخت بهره‌گیری می‌شود.

کابل با آرمور نوار فولادی

مدل بعدی کابل‌های زره دار با نوار فولادی هستند که امکان نصب آن‌ها به صورت دفنی به سهولت فراهم است؛ چرا که از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

کابل با آرمور آلومینیومی

از دیگر کابل‌های زره دار می‌توان به نمونه آلومینیومی اشاره داشت که در ساختار آن‌ها از یک یا چند هسته و یک زره سیمی آلومینیومی استفاده شده است.

کابل زره‌دار غلاف سربی

کابل بعدی، دارای غلاف سربی بوده که علاوه بر نمونه فشار متوسط، در انواع فشار ضعیف نیز تولید می‌شود. به طور معمول این مدل از کابل‌های زره دار در محیط‌های شیمیایی، کارخانجات پتروشیمی، پمپ بنزین، پروژه‌های مرتبط با نفت و گاز و مواردی این چنین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل آرمور سیم افشان یا بافت مسی

مدل بعدی، کابل‌های زره دار سیم افشان یا بافت مسی هستند که عمدتاً از آن‌ها در محیط‌هایی که به محافظت کم‌تر نیاز باشد استفاده خواهد شد. ناگفته نماند که این مدل از کابل‌ها بافت سیمی نازک‌تری دارند.

مصارف کابل‌های زره دار

با در نظر گرفتن چیستی کابل های زره دار و فرق ry با by می‌توان از این محصولات در شرایط مختلفی بهره برد. این کابل‌ها حفاظت و دوام کافی برای استفاده در شرایطی که حتی از لوله نصب بهره‌گیری نمی‌شود، گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. البته باید در نظر داشته باشید در شرایطی که کابل همواره در معرض خطرات خارجی نظیر خوردگی و سایش بوده بایستی که از لوله برای نصب بهره‌گیری شود؛ از این رو می‌توان گفت که کابل های زره دار و فرق ry با by مشخص می‌کند که امکان استفاده از این محصولات در مناطق خطرناک فراهم است.

زمانی که میزان رطوبت بسیار زیاد باشد، می‌توان اقدام به استفاده از کابل‌های زره‌دار پی وی سی کرد؛ در غیر این صورت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آمد. کابل‌های مذکور در برابر رطوبت نیز مقاومت بسیار کافی داشته و می‌توان با تضمین ایمنی از آن‌ها در راه‌پله‌ها، انبارها و زیرزمین بهره برد.

با در نظر گرفتن کابل های زره دار و فرق ry با by باید گفت که حتی امکان استفاده از چنین کابل‌هایی با زره از جنس XLPE در ولتاژهای بسیار بالا نیز وجود دارد. باید در نظر داشته باشید که سیم‌ها می‌توانند با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل اندازه، تعداد هسته و طول، ظرفیت انتقال جریان متفاوتی داشته باشند؛ به عنوان مثال کابل‌های زره‌دار ۶ میلی‌متری ۳ هسته‌ای با عایق XLPE قابلیت تحمل تا ۱۰۰۰ ولت را دارا هستند.

خرید کابل های زره دار با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت

اکنون که کابل های زره دار و فرق ry با by را می‌شناسید و می‌دانید که این محصولات در مقایسه با کابل‌های بدون زره مقاومت بسیار بهتری در برابر شرایط محیطی مختلف از خود نشان می‌دهند، می‌توانید آگاهانه‌تر اقدام به خرید کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در رابطه با کابل های زره دار و فرق ry با by بدانیم، این است که کابل‌های مذکور از لحاظ زره با یک دیگر تفاوت دارند؛ به این صورت که کابل‌های RY دارای زره میله بوده، در حالی که کابل‌های BY زره ورق دارند.

با توجه به تفاوتی که بین این دو وجود داشته، می‌توان از کابل‌های RY به علت مقاومت بیش‌تر در محیط‌هایی که احتمال خطر بالاتر بوده استفاده کرد. برای تهیه هر یک از انواع کابل‌های زره‌دار می‌توانید محصولات موجود در این صفحه را مورد بررسی قرار داده و با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها، به مشخصات کابل دسترسی پیدا کرده و با مقایسه آن‌ها، بهترین گزینه را خریداری کنید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا