همه مقالات

سیم کیسه ای؛ سیمی پرکاربرد در منازل و محیط‌های اداری

سیم یکی از تجهیزات اصلی سیستم‌های الکتریکی و برقی است که وظیفه انتقال برق و الکتریسیته را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برعهده داشته و به نوعی مانند شریان‌های انتقال خون در بدن انسان است، از این رو بسیار مهم بوده و ارزشمند است. از آنجا که سیم‌ها کاربردهای بسیار زیاد و متنوعی دارند، در انواع و اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین انواع سیم‌ها، سیم کیسه ای است.  از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سیم کیسه ای پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سیم کیسه ای چیست؟

سیم کیسه ای

یکی از انواع سیم‌های کوچک و قابل حمل که در کیف، جیب یا کیسه قرار گرفته و چندان قطور نیست، سیم کیسه‌ای می‌باشد. این سیم از کاربرد زیادی در بین وسایل و تجهیزات الکتریکی و برقی خانگی برخودار بوده و سیم نسبتا محبوب و کاربردی در بین انواع سیم‌های موجود در بازار است.

کیفیت سیم کیسه‌ای در طول عمر و عملکرد و بازدهی آن تاثیر به سزایی داشته و از این رو، باید در هنگام خرید سیم کیسه ای به جنس، کیفیت و برند سازنده این سیم دقت ویژه‌ای کرد. سیم و کابل مشهد یکی از بهترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده سیم‌های کیسه ای در کشور است که سعی کرده تا نیاز داخلی را به طور کامل تامین نموده و بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه کند.

 سیم کیسه‌ای یکی از انواع سیم‌های الکتریکی موجود در بازار است که جنس هادی سیم‌های کیسه‌ای از جنس مس بوده و دارای عایقی از جنس PVC هستند. عایق داخلی و پوشش خارجی این سیم‌ها از جنس پی وی سی بوده و از توانایی انتقال الکتریکی مناسبی برخوردار هستند. این نوع سیم‌ها بسیار انعطاف‌پذیر بوده و از وزن کم و سبکی برخوردار هستند که همین امر هم باعث می‌شود تا فضای زیادی را اشغال نکرده و به سادگی حمل شوند.

در حالت کلی، سیم های کیسه ای بسیار منعطف بوده و جریان را به خوبی منتقل می‌کنند اما این سیم‌ها دارای محدودیت‌ها و معایبی نیز هستند که باید از آن‌ها اطلاع داشته و در هنگام استفاده از این نوع سیم‌ها، این موارد در سیم‌ها رعایت کنید. درست است که این سیم‌ها منعطف بوده و به سادگی جابه‌جا می‌شوند اما باید دانست که سیم‌های کیسه ای مقاومت چندان بالایی نسبت به فشارها و نیرهای مکانیکی نداشته و در صورتی اعمال نیروی بیش از اندازه، این سیم خراب شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد.

البته باید دقت کرد که جنس سیم هم از چه نوعی بوده و به چه اندازه مقاومت مکانیکی دارد. هر چه مقاومت مکانیکی و انعطاف‌پذیری سیم کیسه‌ای بیش‌تر باشد، کیفیت آن مناسب‌تر است که این ویژگی در سیم کیسه ای سیم و کابل مشهد موجود بوده و این محصول را تبدیل به یکی از بهترین سیم‌های کیسه‌ای موجود در بازار کرده است.

این نوع سیم بیش‌تر در دمای اتاق عملکرد مناسبی داشته و در صورتی دما از حد مشخصی بالاتر رود، خراب شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد. از این رو، چندان در برابر دماهای بالا مقاوم نبوده و بیش‌تر مناسب وسایل و تجهیزات خانگی است. در صورتی که این نوع سیم‌ها در معرض دماها و حرارت‌های بالا قرار بگیرند، کاربرد خود را از دست داده و حتی ممکن باعث آتش‌سوزی و حریق شوند. در حالت کلی، سیم‌های کیسه‌ای مناسب فشارها و دماهای بالا نبوده و  در صورت قرارگیری در معرض چنین شرایطی، کاربردی خود را از دست داده و خراب می‌شوند.

اگر چه سیم‌های کیسه‌ای برای دماها و فشارهای مکانیکی بالا طراحی و تولید نشده و اولویت در ساخت این سیم‌ها، وزن سبک، انعطاف‌پذیری بالا و انتقال جریان مناسب است اما مقاوم‌بودن در برابر دماها و فشارهای مکانیکی متوسط در عین حفظ انعطاف‌پذیری و انتقال جریان با سرعت بالا، باعث افزایش کیفیت این سیم شده که تمامی این موارد در سیم کیسه‌ای تولیدشده توسط شرکت سیم و کابل مشهد موجود بوده و قابل ارزیابی است.

کاربرد سیم کیسه ای

سیم کیسه ای

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کاربرد اصلی سیم‌های کیسه ای در محیط‌هایی با دما و فشار معمول مانند محیط‌های خانگی است. این سیم‌ها کاربرد زیادی در وسایل و تجهیزات خانگی و ساختمان‌ها و محیط‌های خانگی و اداری داشته و بیش‌تر در این‌گونه موارد استفاده می‌شود. از این نوع سیم‌ها می‌توان در زیر کچ ساختمان و برای مخفی‌سازی سیم یا کابل بهره برد.

البته باید دقت کرد که جنس سیم یا کابل کیسه ای مورد نظر مناسب بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد که برای این موارد هم می‌توان از سیم یا کابل کیسه ای سیم و کابل مشهد بهره برد.

همان‌طور که گفته شد، این سیم‌ها کاربرد زیادی در وسایل و تجهیزات الکتریکی و برقی خانگی داشته و پرکاربرد هستند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای سیم کیسه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتقال‌دهنده جریان برای آویزهای داخل ساختمانی مانند لوسترها؛
  • سیم تغذیه برق مورد نیاز وسایل الکتریکی آشپزخانه مانند همزن، چزخ گوشت، میکسر، آب میوه‌گیر و …؛
  • سیم انتقال‌دهنده جریان برای چندراهی‌ها و محافظ‌های برق خانگی؛
  • سیم تغذیه الکتریکی در دستگاه‌های الکترونیکی؛
  • سیم انتقال جریان تجهیزات الکتریکی خانگی و اداری؛
  • سیم انتقال برق و الکتریسیته در وسایل الکتریکی روشنایی؛
  • استفاده از این نوع در سفر.

از آنجا که این سیم‌ها بسیار سبک بوده و انعطاف‌پذیر نیز هستند، به سادگی حمل شده و می‌توان از آن‌‌ها در سفرهای خود نیز بهره برد و استفاده کرد. سیم‌های کیسه ای شرکت سیم و کابل مشهد نیز در تمامی موارد قابل استفاده بوده و از آنجا که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، به زودی خراب نشده و دچار آسیب و یا قطعی در انتقال جریان نمی‌شود.

در کل باید گفت، سیم‌های کیسه‌ای نمونه‌ای از سیم‌های اداری و خانگی با انعطاف و قدرت انتقال جریان بالا هستند که در برابر فشارهای مکانیکی و دماها و حرارت‌های بالا چندان مقاوم نبوده و در صورتی که در چنین شرایطی قرار بگیرند، کاربرد خود را از دست داده و خراب می‌شوند. از این سیم‌ها می‌توان در سفر، محیط‌های اداری و محیط‌های خانگی جهت تغذیه و انتقال جریان الکتریسیته و برق بهره برد.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم برقی که وظیفه انتقال جریان را برعهده دارد، سیم برق است. یکی از مهم‌ترین سیم‌های منتقل‌کننده جریان، سیم کیسه ای است. این سیم از انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک و قابلیت انتقال جریان مناسبی برخوردار بوده اما در برابر دماها بالا، حرارت و فشارهای مکانیکی زیاد و ناخواسته متلزل است و در صورتی که در مجاورت دماها و فشارهای بالا قرار بگیرد، آسیب دیده و کاربرد خود را از دست می‌دهد. این سیم در محیط‌های اداری، خانگی و سفر قابل استفاده بوده و کاربرد دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیم کیسه ای پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا