همه مقالات

کابل کنترل؛ نگاهی بر چیستی و انواع

آیا می‌دانید کابل کنترل چیست و چه مصارفی در صنعت دارد؟ کابل‌های کنترل که تحت عنوان کابل فرمان نیز مشهور هستند، نوعی کابل چند رشته به حساب آمده که هر یک از رشته‌های موجود در ساختار آن‌ها برای جابه‌جایی سیگنال‌های کنترلی، اندازه‌گیری یا حفاظت در مدارات کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث ارسال فرمان‌ها برای کنترل تجهیزات در محیط‌های صنعتی می‌شوند. در ادامه با این کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

نگاهی بر کابل کنترل و مصارف آن

کابل کنترل

کابل کنترل چیست؟

کابل کنترل یکی از محصولات پُرفروش ارائه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد بوده که برای انتقال سیگنال آنالوگ و دیجیتال در اماکنی با کاربری صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از کابل‌ها به مصرف جریان‌های ولتاژ بالا نیازی نداشته و می‌توانند با ولتاژ پایین و قدرت کم عملکرد صحیحی داشته باشند. عمدتاً کابل‌های کنترل در تعداد رشته‌های بین ۲ الی ۶۱ رشته و سطح مقطع پایین طراحی و عرضه می‌شوند.

هر یک از رشته‌های موجود در ساختار کابل کنترل عمل انتقال سیگنال‌های کنترلی، حفاظتی و اندازه‌گیری در مدارات کنترل را انجام داده و موجب می‌شوند دستورات برای کنترل تجهیزات در محیط‌های صنعتی ارسال گردند. افزون بر این، کابل‌های کنترل عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد برای اتصال اجزاء دستگاه‌های موجود در خطوط تولید نیز کارایی دارند.

می‌توان گفت که کابل‌های فرمان می‌توانند سیگنال‌های آنالوگ مثل جریان‌های عبوری از تجهیزات و سیگنال‌های دیجیتال نظیر فرمان‌های کنترلی در تابلو برق را انتقال داده و همچنین موجب باز و بسته شدن کلیدها نیز شوند.

انواع کابل کنترل

این مدل از کابل‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از مدل‌های آن بسته به نوع کاربردی که داشته از یک سری ویژگی‌های خاص برخوردار هستند. در ادامه، با رایج‌ترین انواع کابل‌های فرمان آشنا خواهیم شد:

کابل فرمان بدون شیلد

در فرایند تولید کابل‌های کنترل افشان بدون شیلد معمولاً از مس آنیل شده گروه ۵ استفاده می‌شود. این مدل از کابل‌های کنترل معمولاً برای اتصال اجزاء دستگاه‌های موجود در خطوط تولید نظیر ماشین‌افزارها و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امکان اتصال مستقیم این مدل کابل کنترل به برق اصلی مجاز بوده و می‌توان از آن در داخل ساختمان و اماکنی که در آن گستره دمایی بین ۵+ تا ۴۰+ باشد بهره برد. از دیگر ویژگی‌های کابل‌های کنترل بدون شیلد می‌توان به تعداد رشته‌های آن اشاره داشت که عمدتاً بین ۲ الی ۴۰ رشته با سطح مقطع ۰.۵ الی ۲.۵ میلی‌متر مربع است. عایقی که در ساختار این مدل از کابل‌های فرمان به کار رفته در برابر ضربات فیزیکی و فشارهای زیاد مقاومت و پایداری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

کابل کنترل شیلددار

کابل کنترل

نمونه دیگری از انواع کابل‌های کنترل، کابل شیلددار بوده که در ساختار آن از مس آنیل شده کلاس ۵ مطابق با استاندارد ملی استفاده می‌شود. کابل‌های مذکور با ولتاژ کاری ۳۰۰/۵۰۰ ولت و ولتاژ آزمون ۲۰۰۰ ولت جریان متناوب قابل سفارش هستند. این مدل از کابل‌ها برای اتصال اجزای دستگاه‎‌های مختلف در خطوط تولید نظیر ماشین‌افزارها و سایر تجهیزات حمل و نقل مکانیکی نیز کارایی خواهند داشت.

به طور معمول روکش تعبیه شده برای این کابل‌ها از جنس نوار پلی استر بوده که به دور رشته‌ها تابیده می‌شود. این مدل از کابل‌های کنترل در مقایسه با نمونه بدون شیلد مقاومت بسیار بیش‌تری از خود نشان می‌دهند؛ چرا که در ساختار آن‌ها از یک لایه اضافی استفاده شده که نقش محافظتی را بر عهده دارد.

کابل کنترل خودرو

کابل‌های کنترل در اماکن و شرایط مختلفی هم‌چون فضای باز، تابلو فرمان، درون ساختمان یا کانال و همچنین در اتصالات خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزون بر این، کابل‌های فرمان در کابل‌کشی زیرزمینی، در آب و غیره نیز کاربرد دارند. فناوری موجود در کابل‌های کنترل از ابتدایی‌ترین مکانیزم‌های انتقال نیرو در انواع خودروهای سبک و سنگین است. از این دست کابل‌ها می‌توان در سایر وسایل نقلیه نظیر دوچرخه‌ها و موتور سیکلت‌ها، صنایع ریلی و دریایی، ماشین آلات کشاورزی و راه‌سازی نیز استفاده کرد.

کابل‌های کنترل با مقطع گرد

این مدل از کابل‌های کنترل معمولاً برای استفاده در تابلوهای فرمان کارایی داشته و می‌توان از آن‌ها در فضاهای آزاد، سیستم‌های نقاله و همچنین اماکنی که میدان مغناطیسی در آن‌ها وجود داشته بهره برد. معمولاً این کابل‌ها به منظور ارسال سیگنال‌های فرمان و کنترل در محیط‌های صنعتی کارایی داشته و از جمله بارزترین خصوصیات آن‌ها می‌توانیم به هادی مس آنیل شده افشان و عایق پلی وینیل کلراید و روکش پی وی سی مشکی اشاره داشته باشیم.

کابل‌های کنترل با مقطع تخت

در مقابلِ کابل کنترل با سطح مقطع گرد، کابل‌های فرمان با سطح مقطع تخت را داریم که به دلیل داشتن ظاهری متفاوت در مقایسه با کابل‌های مقطع گرد انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند. این دسته از کابل‌های فرمان معمولاً فضای کم‌تری را اشغال کرده و برای باز و بسته شدن و حرکت دائمی مناسب هستند. از جمله ویژگی‌های بارز کابل‌های کنترل با سطح مقطع گرد می‌توان به عایق پی وی سی و هادی مس آنیل شده کلاس ۵ از نوع افشان اشاره داشت. این کابل‌ها برای آسانسور، بالابر و نقاله و همچنین نصب در داخل ساختمان گزینه خوبی هستند.

کابل فرمان زمینی

این مدل از کابل‌های کنترل برای محیط‌های داخل خانه و کابل‌کشی زمینی گزینه مناسبی هستند. طراحی این دسته از کابل‌های فرمان به این صورت بوده که می‌توان از آن‌ها با اطمینان خاطر در اماکنی که تحرک کابل در آن کم بوده و ثابت است بهره برد. معمولاً هادی کابل‌های فرمان زمینی از جنس هادی نرم شده مفتول است. ناگفته نماند که این کابل‌ها در محیط‌های خشک، مرطوب و اماکن باز و بسته و همچنین در آجرکاری و بتن کارایی دارند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل کنترل، به بررسی رایج‌ترین مدل‌های آن پرداختیم و دانستیم که این کابل‌ها برای انتقال سیگنال آنالوگ و دیجیتال کارایی داشته و عمدتاً به صورت چند رشته‌ای قابل تولید هستند. این مدل از کابل‌ها نظیر سایر کابل‌های موجود در صنعت برق از دو بخش اصلی هادی و عایق برخوردار بوده و عایق آن‌ها مقاومت بسیار بالایی دارد.

معمولاً هادی استفاده شده در این مدل کابل از جنس مس آنیل شده است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های کنترل دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های فرمان در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا