همه مقالات

کابل شبکه؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

آیا می‌دانید کابل شبکه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ دسترسی به اینترنت به روش‌های مختلفی قابل انجام است که می‌توان اصلی‌ترین روش‌های مذکور را در دو راهکار اتصال به اینترنت با کابل‌های شبکه و اتصال بی‌سیم خلاصه کرد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی بررسی چیستی کابل‌های شبکه است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون کابل‌های شبکه در ادامه همراه مجموعه سیم و کابل مشهد باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل شبکه بدانید!

کابل شبکه

معرفی کابل شبکه

منظور ما از کابل‌های شبکه در حقیقت مجموعه‌ای از سیم‌ها از جنس مس یا شیشه بوده که به منظور اتصال و انتقال داده مابین کامپیوترها و روترها، سوئیچ‌ها و شبکه‌های استورج مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این تعریف، کابل‌های شبکه عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد رساناهایی هستند که داده‌ها در طول آن‌ها جریان داشته و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگر انتقال پیدا خواهد کرد.

کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه

دو نوع از رایج‌ترین کابل‌های شبکه، کابل‌های UTP و SFTP هستند که بین آن‌ها در لایه محافظتی تفاوت‌هایی وجود دارد. در ادامه با تفاوت موجود بین این دو کابل آشنا خواهیم شد:

کابل UTP

کابل مذکور از طریق جفت‌های به هم تابیده بدون شیلد تولید می‌شود. کابل‌های نامبرده متشکل از چهار جفت سیم مسی بوده که هر جفت از دو سیم مسی بوده و به هم دیگر تابیده شده‌اند. این کابل‌ها در برابر تداخلات الکترومغناطیسی عملکرد ضعیف‌تری داشته و عمدتاً از آن‌ها می‌توان در محیط‌هایی با تداخل الکترومغناطیسی کم‌تر بهره برد.

کابل SFTP

در مقابل، کابل‌های SFTP را داریم که به واسطه جفت‌های تابیده به همراه حفاظت فویلی تولید می‌شوند. کابل‌های مذکور مجهز به یک لایه حفاظتی فویلی بوده که می‌توانند از تداخلات الکترومغناطیسی جلوگیری کنند. فویلِ مذکور مابین جفت‌ها و درون کابل تعبیه شده و به همین علت، مقاومت کابل را افزایش می‌دهد.

به طور معمول از این دسته کابل‌های شبکه در محیط‌هایی با تداخل الکترومغناطیسی بالا هم‌چون محیط‌های صنعتی و شهری بهره‌گیری می‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که این مدل از کابل‌ها در مقایسه با نوع UTP هزینه بیش‌تری داشته و بایستی انتخاب از بین آن دو با توجه به محیط شبکه، نیازهای امنیتی و همچنین بودجه صورت بگیرد.

تفاوت کابل شبکه Outdoor و Indoor

کابل‌های شبکه داخلی و خارجی یا  Outdoor و Indoor دو دسته اصلی از این کابل‌ها به حساب می‌آیند که از برخی جهات با یک دیگر تفاوت دارند:

مقاومت در برابر عوامل جوی

کابل‌های خارجی عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در مقابل شرایط جوی دشوار هم‌چون تابش مستقیم نور خورشید، برف و باران و در کل دماهای پایین  بالا مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهند. در مقابل، کابل‌های داخلی عمدتاً برای مصارف داخلی کارایی داشته و می‌توانند در شرایط آب و هوایی محافظت شده عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

مقاومت الکتریکی

مورد بعدی که موجب ایجاد تمایز مابین کابل‌های داخلی و خارجی شبکه می‌شود، مقاومت الکتریکی آن‌ها است. به طور معمول، کابل‌های خارجی مجهز به لایه‌های محافظتی بیش‌تری بوده و به همین دلیل در برابر تداخلات الکترومغناطیسی مقاومت بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند. در حالی که کابل‌های داخلی معمولاً در ساختار خود ار لایه‌های شیلد کم‌تری استفاده کرده‌اند.

برای این که بتوانید بهترین کابل شبکه عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد را خریداری کنید، لازم است که نیازهای محیطی و شرایط کاربرد را در نظر داشته باشید. چنان‌چه قرار است که کابل در محیط بیرونی و در معرض عوامل جوی قرار گیرد، کابل خارجی و اگر قرار است در داخل ساختمان و در شرایط آب و هوایی محافظت شده به کار گرفته شود، کابل داخلی گزینه بهتری خواهد بود.

مهم‌ترین نکات خرید کابل شبکه

کابل شبکه

مجموعه سیم و کابل مشهد یکی از معتبرترین مراکز عرضه‌کننده انواع سیم و کابل اعم از کابل‌های شبکه است. علاوه بر اعتبار مجموعه، لازم است موارد دیگری را در زمان خرید این محصولات در نظر داشته باشید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

۱. توجه به نوع کابل

پیش از ثبت سفارش در مجموعه سیم و کابل مشهد حتماً به نوع کابل دقت داشته باشید. کابل‌های شبکه دارای انواع مختلف بدون شیلد و با شیلد هستند که هر یک از آن‌ها ضمن داشتن ساختار منحصربه‌فرد، مصارف خاص خود را دارند. بهتر است ابتدا نیازهای شبکه خود را مورد بررسی قرار داده و بعد بهترین نمونه کابل را انتخاب کنید.

۲. کیفیت ساخت کابل

مورد بعدی که پیشنهاد می‌شود در زمان خرید کابل شبکه از مجموعه سیم و کابل مشهد مد نظر قرار دهید، کیفیت ساخت این محصول است. این مژده را به شما می‌دهیم که در فرایند تولید کابل‌های شبکه در این مجموعه از بهترین مواد اولیه استفاده شده و میزان عایق‌بندی، مقاومت در برابر نویز و تداخلات الکترومغناطیسی متناسب با استانداردهای مور نیاز است.

۳. طول کابل مورد نظر

پیش از خرید بایستی که طول کابل مورد نظر خود را تعیین نمایید. ممکن است که نیاز به کابل کوتاهی برای اتصال دستگاه‌ها در یک اتاق باشد و یا این که نیازمند یک کابل با طول بلندتر برای اتصال مابین طبقات یا قسمت‌های مختلف شبکه باشید.

۴. توجه به استانداردها

مطمئن شوید که کابل موردنظرتان بر اساس استانداردهای مورد نیاز تولید شده باشد. از جمله استانداردهای معروف برای کابل شبکه می‌توان به TIA/EIA-568 و ISO/IEC 11801 اشاره داشت. این اطمینان خاطر را به شما می‌دهیم که کلیه کابل‌های شبکه عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد مطابق با استانداردهای مورد نیاز تهیه و تولید شده‌اند.

۵. قیمت کابل

برای این که بتوانید کابل مورد نظر را با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیت مناسب خریداری کنید، می‌توانید قیمت‌ها و کیفیت‌های فروشگاه‌ها و تأمین‌کنندگان مختلف را مقایسه کرده و در نهایت مناسب‌ترین گزینه را بیابید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل شبکه، به بررسی مهم‌ترین نکات خرید آن نیز پرداختیم و دانستیم که این کابل‌ها از جمله مهم‌ترین اجزای شبکه به حساب می‌آیند و اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها انتقال داده‌ها و سیگنال‌ها است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های شبکه در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های شبکه در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا