همه مقالات

کابل آلومینیوم؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

آیا با ویژگی‌های کابل آلومینیوم تولید شد ه توسط گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد آشنایی دارید؟ به نظر شما از کابل‌های آلومینیومی در چه شرایطی می‌توان بیش‌ترین استفاده را برد؟ کابل‌های آلومینیومی نمونه‌ای پرطرفدار و پرکاربرد از انواع سیم و کابل موجود در بازار بوده که در انواع مدل‌های گوناگون قابل استفاده هستند. در ادامه این راهنما با سیم و کابل‌های آلومینیومی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مجموعه سیم و کابل مشهد؛ عرضه‌کننده انواع کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم

نگاهی بر ساختار کابل آلومینیوم

کابل‌های آلومینیومی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت برق به حساب می‌آیند که در ساختار خود از هادی آلومینیومی بهره‌گیری می‌کنند. این مدل از سیم و کابل‌های موجود در بازار به علت وزن سبک و هدایت برق خوبی که داشته، مصارف متعددی را در بر می‌گیرند.

افزون بر این، کلیه کابل‌های آلومینیومی موجود ارائه شده توسط گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد در مقایسه با سیم و کابل‌های مسی قیمت ارزان‌تری دارند و به همین خاطر، در اکثر پروژه‌هایی که با محدودیت بودجه مواجه بوده گزینه‌ به صرفه‌تری محسوب می‌شوند.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که کابل آلومینیوم دارای مشکلاتی هم‌چون حساسیت به اکسیداسیون و افت ولتاژ نیز است. به همین دلیل، در برخی از مصارف به ناچار باید از کابل‌های مسی بهره برد.

کاربرد کابل آلومینیوم

به طور کل هادی‌های آلومینیومی و هادی‌های مسی دارای عملکرد شبیه به هم هستند و در خطوط انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات مذکور وظیفه انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را بر عهده داشته و از هر دو نوع کابل مسی و آلومینیومی می‌توان در خطوط برق‌رسانی بهره برد. در حال حاضر کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های مسی قیمت پایین‌تری داشته و همین موضوع سبب استفاده گسترده از آن در مکان‌های مختلف شده است.

از انواع مختلف کابل‌های آلومینیومی ارائه شده توسط مجموعه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد می‌توان در سیستم‌های توزیع برق ساختمان‌های مسکونی، خطوط انتقال نیرو، توزیع برق در خطوط محلی و همچنین سیم‌کشی در برخی از هواپیماها بهره برد.

انواع کابل‌های آلومینیومی

کابل آلومینیوم

به طور کل کابل‌های آلومینیومی به ۴ دسته اصلی زمینی، زره‌دار، خودنگهدار و هوایی قابل تقسیم‌بندی هستند که در ادامه به توضیح بیشتر درمورد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

کابل‌های آلومینیومی زمینی

این مدل از کابل‌ها نوعی کابل با هادی آلومینیومی بوده که قابلیت تحمل ولتاژ ۰.۶ تا ۱ کیلو ولت را دارا هستند. کابل‌های آلومینیومی زمینی قادر هستند در دو، سه یا چهار رشته تولید و عرضه شوند. ناگفته نماند که کابل‌های آلومینیومی زمینی ۴ رشته به دو دسته دیگر نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک نوع از کابل‌های مورد بحث هر ۴ رشته مقطع یکسانی با هم دیگر داشته و در نوع بعدی، سه رشته سطح مقطع برابر دارند و رشته چهارم نول بوده و سطح مقطع پایین‌تری دارد.

از کابل‌های زمینی آلومینیومی می‌توان در پروژه‌های توزیع، انتقال نیرو و برق انسانی با ولتاژ پایین بیش‌ترین استفاده را کرد. لازم به ذکر بوده که ‌کابل‌های آلومینیومی ۱۶*۴ از جمله پرکاربردترین کابل‌هایی محسوب می‌شوند که در خطوط برق ضعیف کارایی دارند.

کابل آلومینیوم زره‌دار

کابل‌های زره‌دار نوع دیگری از کابل‌های آلومینیومی محسوب می‌شوند که به زره مجهر شده‌اند. کابل‌های مذکور به صورت دفنی در زیر زمین و بیرون از تأسیسات به کار گرفته می‌شوند. کابل‌های آلومینیومی عرضه شده توسط مجموعه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد برای استفاده در محیط‌هایی که امکان ضربه و وارد شدن فشار و آسیب‌های فیزیکی وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آیند.

علت مقاومت کابل‌های مذکور وجود XLPE در ساختار آن‌هاست؛ چرا که این نوع از عایق نسبت به PVC از میزان مقاومت بسیار بیش‌تری برخوردار است. هادی کابل‌های آلومینیومی از نوع زره‌دار در مقابل مواد نفتی و شیمیایی، آتش و شعله، اشعه فرابنفش و… مقاومت بسیار عالی از خود نشان می‌دهد.

کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار

این مدل از کابل‌ها تحت عنوان ABC نیز شناخته می‌شوند. امروزه کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار در بسیاری از سیستم‌های برق تک‌ فاز و سه فاز کارایی دارند. لازم به ذکر بوده که کابل‌های مذکور جریان برق را از پست‌های برق به مکان‌هایی ازجمله سیستم‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی، تولیدی و… به بهترین شکل ممکن انتقال می‌دهند.

ناگفته نماند که تمامی رشته‌ سیم‌هایی که در کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار تعبیه شده‌اند، با عایق پلی اتیلن و یا XPLE عایق شده‌ و پس از اکسترود شدن در دما و فشار بالای بخار آب، کراسلینک می‌شوند. این موضوع موجب بهبود عملکرد کلی کابل‌ها شده و خاصیت‌های الکتریکی و مکانیکی آن‌ها را نیز به طرز چشم‌گیری بهتر خواهد کرد.

کابل آلومینیوم هوایی

نمونه دیگری از کابل‌های ارائه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد بوده که در فضاهای خارجی مثل تیرهای برق، دکل‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیوم هوایی خود نیز به سه دسته دیگر قابل تقسیم‌بندی هستند:

  • کابل هوایی آلومینیومی ACC: این مدل از کابل‌ها دارای هادی آلومینیومی بوده و به طور معمول در ولتاژهای متوسط و یا کم به کار گرفته می‌شوند. آلومینیومی که در هادی این ندل از کابل‌ها قرار گرفته شده از نوع آنیل نشده است.. کابل‌های مذکور به صورت استاندارد و با طول‌های یکسان به هم‌دیگر تابیده شده‌اند تا تحمل نیروی کششی بالایی در زمان نصب داشته باشند.
  • کابل هوایی آلومینیومی AAAC: هادی این مدل از کابل‌ها آلیاژ بوده و اکثر مواقع در مکان‎‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ولتاژ متوسط و رو به بالا باشد.
  • کابل آلومینیوم هوایی ACSR: این نوع از کابل‌ها معمولاً در سیستم‌هایی با ولتاژ بسیار قوی کاربرد دارند. هادی آلومینیومی کابل‌های مذکور آنیل نشده است. لازم به ذکر بوده که در این نوع از کابل‌ها یک نوع مهار فولادی به دور مفتول آلومینیومی که با طول معینی به هم‌دیگر تابید شده‌اند، قرار دارد.

مزایای کابل‌های آلومینیومی ارائه شده توسط سیم و کابل مشهد

همانطور که می‌دانیم، کابل‌ها مسئولیت انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارند. کلیه کابل‌های برق متشکل از یک نوع هادی، عایق و روکش هستند. در کابل‌های آلومینیوم، هادی از جنس فلز آلومینیوم است؛ هدایت الکتریکی آلومینیوم در مقایسه با فلز مس کم‌تر بوده اما مقاومت بیشتری دارد.

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که با انتخاب صحیح کابل‌های آلومینیومی می‌توان کارایی و عملکرد آن را در شبکه توزیع برق افزایش داد.  توصیه می‌شود قبل از خرید این نوع از کابل‌ها نکاتی مانند ظرفیت آمپری، سایز و سطح مقطع کابل، تعداد رشته‌ها ( تک فاز یا سه فاز)، افت ولتاژ، اندازه تأسیسات برق و… را مد نظر قرار دهید.

کابل‌های آلومینیومی همانند کابل‌های مسی معمولی کار می‌کنند؛ اما یک مشکل در این نوع از کابل‌ها وجود دارد که توجه به آن پیش از خرید بسیار مهم است. مشکل اصلی کابل‌های آلومینیومی، اتصالات آن است. هنگامی که برق از کابل‌ها و کانکتورهای برق عبور می‌کند، سیم‌ها منبسط شده و گرم می‌شوند.

به بیان دیگر، کابل‌های آلومینیومی سرعت انبساط حرارتی بیشتری دارند. هنگامی که برق قطع می‌شود، سیم‌ها و سایر اتصالات دچار منقبض شده و خنک خواهند شد. این انبساط و انقباض در نهایت ایجاد شکاف شده و سیم‌ها را در معرض هوا قرار خواهد داد.. اکسید شدن می‌تواند منجر به داغ‌تر شدن نقطه اتصال شده و به مرور زمان امکان شل شدن اتصال و خطر آتش‌سوزی افزایش پیدا کند.

سخن پایانی

کابل آلومینیوم نمونه‌ای از تولیدات مجموعه سیم و کابل مشهد بوده که امروزه به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌تری که داشه جایگزین خوبی برای کابل‌های مسی محسوب می‌شود. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مدل از کابل‌ها با ما در میان بگذارید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا