همه مقالات

کابل آنتن؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

آیا می‌دانید کابل‌های آنتن چه هستند و چه کاربردی دارند؟ با خصوصیات کابل‌های آنتن تا چه اندازه آشنایی دارید؟ کابل آنتن یکی از انواع کابل‌های کواکسیال به حساب آمده که در دسته کابل‌های انتقال سیگنال نیز جای دارد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابل‌های آنتن به بررسی کاربرد این تجهیزات نیز می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد کابل‌های آنتن در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل آنتن بدانید!

کابل آنتن

کابل آنتن چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کابل آنتن نوعی کابل انتقال سیگنال محسوب می‌شود که از آن برای اتصال آنتن به دستگاه‌های متعددی نظیر تلفن، تلویزیون، روتر و مودم می‌توان بهره برد. این کابل‌ها به شکل چند رشته‌ای طراحی شده و معمولاً هادی تعبیه شده در ساختار آن‌ها از جنس مس و درون یک پوشش نازک آلومینیومی است.

از جمله ویژگی‌هایی که کابل‌های آنتن داشته می‌توان به این نکته اشاره داشت که در زمان گیرندگی، نویزها قادر به اختلال در طول خطوط انتقال نبوده و در زمان فرستندگی، هیچ‌گونه تابشی در کابل دیده نخواهد شد؛ در حقیقت محافظت از کابل به شکل کامل از موج انتقالی صورت خواهد گرفت.

انواع کابل‌های آنتن

کابل‌های آنتن متشکل از یک رسانای داخلی بوده که به وسیله یک عایق منعطف محاصره شده است. کابل‌های آنتن دارای مدل‌های متنوعی هستند که در ادامه با برخی از رایج‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • کابل RG6: این مدل از کابل‌های آنتن برای تلویزیون و ماهواره طراحی شده‌اند؛
  • کابل RG11: به طور معمول از این مدل کابل در فواصل طولانی و ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بسیار بالایی باشند استفاده می‌شود؛
  • کابل RG59: این مدل از کابل‌های آنتن گزینه بسیار مناسبی برای دوربین مداربسته به حساب می‌آیند.
  • کابل RG60: این مدل از کابل‌های آنتن برای تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر بسیار بالایی داشته کارایی دارند.

شایان ذکر است که مجموعه کارخانجات تولیدی سیم و کابل مشهد عرضه‌کننده انواع مختلف کابل آنتن بوده و شما عزیزان می‌توانید بر حسب نیاز خود بهترین نمونه از این کابل را خریداری فرمایید.

مصارف کابل آنتن

این مدل از کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای اتصالات تلویزیونی بهره برد. افزون بر این، این کابل‌ها هم در ساختمان‌های مسکونی و هم تجاری قدیمی نیز قابل نصب و استفاده هستند. از دیگر مصارفی که می‌توان برای کابل‌های آنتن عرضه شده توسط سیم و کابل مشهد برشمرد، انتقال برق و تصویر دوربین‌های امنیتی است و در کنار آن برای انتقال سیگنال‌های ماهواره‌ای نیز کارایی دارند. ناگفته نماند که عایق‌بندی این مدل از کابل‌ها از نوع دی الکتریک و ضخیم بوده و در مقایسه با سایر کابل‌ها شیلدینگ متفاوتی دارند.

تفاوت کابل آنتن و کابل دوربین

برای بررسی تفاوت موجود مابین کابل‌های آنتن و دوربین بایستی که به سراغ دو مدل RG6 و RG59 برویم. در حالت کلی، کابل‌های RG6 وزن سنگین‌تری داشته و شیلدینگ یا عایق‌بندی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بسیار قوی است؛ از این جهت برای پهنای باند بالا کارایی داشته و در فرکانس‌های بالا نظیر تلویزیون‌های ماهواره‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان گفت که کابل RG6 بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آید؛ چرا که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. در مقابل کابل‌های RG59 را داریم که در مقایسه با نوع قبلی نسبتاً باریک‌تر بوده و به تبع برای پهنای باند و فرکانس‌های پایین‌تر نظیر تصاویر آنالوگ و نصب در دوربین‌های مداربسته امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین نکات استفاده از کابل‌های آنتن

کابل آنتن

پیش از این که به سراغ بررسی نحوه تست کابل‌های آنتن برویم، در ابتدا قابل ذکر بوده که کلیه کابل‌های آنتن عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد پس از تأیید در واحد کنترل کیفی به بازار عرضه شده و از لحاظ عملکرد کاملاً استاندارد هستند. به منظور کابل‌کشی آنتن تلویزیون بایستی که یک سری نکات را در نظر داشته باشید. اولین و مهم‌ترین قدم این است که مسیر انتقال سیم آنتن باید کوتاه در نظر گرفته شود. در حقیقت، شیلدها نقش محافظ را در کابل دارند و اگر مسیر کابل طولانی باشد، مقداری از سیگنال در طول مسیر هدر خواهد رفت.

مورد بعدی که بایستی برای کابل‌کشی آنتن در نظر داشته باشید این است که کابل مورد نظرتان بایستی به صورت یک تکه انتخاب شود؛ زیرا چند تکه بودن کابل موجب کاهش وضوح تصویر و کیفیت خواهد شد. چنان‌چه به هر علتی مسیر مورد نظر کابل بیش از ۲۰ متر و طولانی بود، پیشنهاد ما این است که به سراغ کابل ۴.۵c بروید. در مقابل، اگر مسیر کابل‌کشی آنتن کوتاه بود، کابل c2.5 می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در هر حالت، شما می‌توانید در زمان خرید با تیم مشاوره مجموعه سیم و کابل مشهد مشورت کرده تا بتوانید در نهایت بهترین کابل آنتن را خریداری کنید.

در نظر داشته باشید که موارد گفته شده بایستی به طور کامل رعایت شوند؛ در غیر این صورت با کاهش سیگنال در زمان استفاده از کابل روبه‌رو خواهید شد. به منظور این که دو سیم آنتن را به یکدیگر متصل کنید، به فیش کوبر نیاز خواهید داشت تا مانع از افت شدید در انتقال سیگنال شود. به منظور انشعاب‌گیری از کابل آنتن نیز می‌توانید از ابزاری به نام اسپلیتر یا تقسیم‌کننده بهره ببرید.

ویژگی‌های بهترین کابل‌های آنتن تلویزیون

این مدل از کابل‌ها متشکل از بخش‌های مختلفی هستند که می‌توانند سیگنال‌ها را از آنتن به تلویزیون انتقال دهند. اگر می‌خواهید بهترین نمونه از کابل‌های آنتن را خریداری کنید، پیشنهاد ما این است که به رسانای کابل توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است که رسانای کابل از جنس مس باشد تا بتواند انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان دهد. افزون بر این، بهتر است که عایق در نظر گرفته شده برای کابل مورد نظر از نوع دی الکتریک باشد. این مدل از عایق‌بندی می‌تواند از خم شدن سیم و نفوذ رطوبت جلوگیری کند.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی کابل آنتن و ویژگی‌ها و مهم‌ترین نکات استفاده از آن پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید برای تهیه انواع مختلف کابل آنتن از محصولات ارائه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد دیدن کنید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های آنتن دارید؟ به نظر شما بهترین کابل برای دوربین مداربسته و تلویزیون کدام است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در سیم و کابل مشهد واحد فروش تهران در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا