همه مقالات

کابل کنستانتریک؛ کابلی مقاوم و پرکاربرد در صنعت خودروسازی

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم برقی که وظیفه انتقال جریان از منبع به مصرف‌کننده را برعهده دارد، کابل برق است. اگر به دنبال کابلی می‌گردید که در برابر فشارهای مکانیکی و آسیب‌های مختلف مقاوم باشد، کابل کنستانتریک مناسب شماست. این کابل کاربرد بسیار زیادی در صنایع برق و خودروسازی داشته و بسیار مهم است. این نوع کابل کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله نیروگاه‌ها، کنتورهای برق و … داشته و یکی از محصولات ویژه و باکیفیت شرکت سیم و کابل مشهد است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل کنستانتریک پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل کنستانتریک و کاربرد آن

کابل کنستانتریک

کابل کنستانتریک یا همان کابل متحدالمرکز، کابلی الکتریکی است که از یک هادی مرکزی احاطه شده توسط یک یا چند لایه از هادی‌های خنثی مارپیچی، تشکیل شده است. هادی این کابل معمولا از سیم‌های مسی یا آلومینیومی برای ارائه مسیری با امپدانس کم و جریان‌های خطا پایین، تشکیل شده است که همین امر باعث بهبود ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم‌های الکتریکی می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، این کابل مناسب فضاهای مختلفی بوده و می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد.

این نوع کابل‌ها معمولاً در سیستم‌های توزیع برق با ولتاژ پایین و به ویژه در مناطق شهری و روستایی که فضا محدود و ایمنی مهم‌تر است، استفاده می‌شود برای مثال، در شبکه مشترکین شهری، سیم‌های برق خیابان‌ها و پست‌های برق یا در فضاهای باز و تاسیسات و … از این نوع کابل استفاده می‌شود. همچنین از جمله کاربردهای صنعتی که در آن جریان‌های گسلی زیادی انتظار می‌رود وجود داشته باشد، مانند معدن، نفت و گاز، تاسیسات فرآوری شیمیایی و … نیز کابل‌های کنستانتریک کاربرد داشته و می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

از آنجا که کاربردهای کابل های کنستانتریک بسیار زیاد بوده و کیفیت و عمر کاری آن‌ها اهمیت بالایی دارد، باید از کابل‌هایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای انواع پروژه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و غیرصنعتی بهره برد. یکی از با کیفیت‌ترین کابل‌های کنستانتریک موجود در بازار، کابل کنستانتریک شرکت سیم و کابل مشهد است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با پیشرفته‌ترین و بهترین دستگاه‌ها طراحی و تولید شده است.

ناگفته‌های کابل های کنستانتریک

کابل کنستانتریک

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های کنستانتریک از اهمیت بالایی در موارد برقی و صنعتی بهره‌مند بوده و بسیار پرکاربرد هستند. هادی خنثی استفاده شده در این نوع کابل‌ها دارای مسیری با امپدانس کم برای جریان‌های خطا فراهم می‌کند که به کاهش خطر شوک‌های الکتریکی و آتش‌سوزی کمک ویژه‌ای کرده و همین امر باعث بهبود ایمنی این کابل‌ها و سیستم الکتریکی کابل های کنستانتریک شده است.

قابلیت اطمینان این نوع کابل‌ها نیز بالا بوده و هادی خنثی به کار رفته در آن‌ها، با کاهش احتمال افت ولتاژ و قطع برق شهری، به بهبود قابلیت اطمینان سیستم الکتریکی کمک می‌کند. البته دقت کنید زیرا تمامی موارد گفته شده در قسمت بالا برای کابل‌های کنستانتریک باکیفیت و استاندارد مانند کابل های کنستانتریک سیم و کابل مشهد بوده و کابل‌هایی که فاقد کیفیت و استاندارد کافی باشند، نامناسب بوده و نباید از آن‌ها استفاده شود.

طراحی فشرده و منحصر به فرد این نوع کابل، آن را برای فضاهای محدود مناسب کرده است تا بتوان از آن در فضاهای شهری و زیرزمینی به راحتی مورد استفاده قرار داد. از سوی دیگر می‌توان گفت، هزینه تمام شده برای این نوع کابل‌ها، به ویژه زمانی که انتظار جریان‌های خطای بالایی دارید، بهینه‌تر از سایر کابل‌ها بوده که همین امر آن را تبدیل به گزینه‌ای مقرون به صرفه و مناسب کرده است.

معمولا از کابل متحدالمرکز یا همان کنستانتریک در سیستم‌های توزیع برقی استفاده می‌شود که شامل یک هادی مرکزی ساخته شده از مس یا آلومینیوم بوده و توسط یک یا چند لایه عایق احاطه شده است و دارای یک هادی خارجی یا سیم خنثی که به دور لایه‌‌های عایق پیچیده شده است، می‌باشد.

 لایه‌های عایق این نوع کابل از موادی مانند PVC یا XLPE ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی در برابر تنس‌های بیرونی داشته و از اجزا داخلی کابل به شکل ویژه‌ای محافظت می‌کنند. هادی خارجی یا سیم خنثی به کار رفته در درون این کابل‌ها نیز از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده است و جهت ایجاد مسیر برگشت جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌های کنستانتریک سیم و کابل مشهد با فراهم‌کردن سطح بالایی از محافظ الکتریکی، به کاهش خطر تداخل الکتریکی و نویز کمک کرده و اختلالات الکتریکی و مغناطیسی را کاهش می‌دهند. از این رو، استفاده از کابل های کنستانتریک راهی مقرون به صرفه و مناسب برای کاهش مصرف برق و انرژی به شمار می‌آید. همچنین نصب و نگهداری این کابل‌ها سخت نبوده و این کابل‌ها اغلب در سیستم‌های توزیع برق با ولتاژ پایین، مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنایع معدنی، صنایع نفت و گاز و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شابید برایتان به نظرتان انتخاب و خرید کابل کنستانتریک عملی راحت و ساده بوده و نیازی به هیچ‌گونه توجه و دقتی نداشته باشد اما از آنجا که کابل‌های کنستانتریک اهمیت و کاربرد زیادی در موارد ذکر شده در قسمت بالا دارند، در انتخاب آن‌ها باید حداکثر دقت را به خرج داده و به برندها و محصولات معتبر و با کیفیت اعتماد کرد.

محصولات شرکت سیم و کابل مشهد از معدود محصولات موجود در بازار هستند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار به صرفه هستند. یکی از محصولات باکیفیت این شرکت نیز کابل متحدالمرکز سیم و کابل مشهد است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای قیمت به صرفه‌ای است.

با تمامی مزایا و ویژگی‌های ذکر شده در قسمت بالا، باید گفت که کابل‌های کنستانتریک دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در انجام یک انتخاب صحیح کند. در صحبت از معایب این نوع کابل نیز باید گفت که این کابل‌ها دارای رتبه‌بندی ولتاژ محدود هستند و برای استفاده از آن‌ها در سیستم‌هایی با ولتاژ بالا، چندان توصیه نمی‌شوند. علاوه‌بر این، از آنجایی که تداخل الکترومغناطیسی بر عملکرد این نوع کابل‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد، در مناطقی با این شرایط، استفاده از این نوع کابل‌ها چندان مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در سیستم‌ها و شبکه‌های الکتریکی و برق، کابل برق یا به اختصار کابل است. کابل‌ها انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع آن‌ها، کابل کنستانتریک است. کابل‌های کنستانتریک سیم و کابل مشهد از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از دستگاه‌های روز دنیا طراحی و تولید می‌شوند. انتخاب کابل کنستانتریک مناسب، به الزامات کاربردی خاص مانند محدوده دما، عوامل محیطی و استرس مکانیکی بستگی دارد.

این نوع کابل یک گزینه همه کاره و قابل اعتماد برای سیستم‌های توزیع برق کم ولتاژ، به ویژه در مناطق شهری، شیلدها و موارد صنعتی بوده و کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنایع معدنی، صنایع نفت و گاز و … دارد. در این مقاله سعی کردیم به به بررسی کابل کنستانتریک پرداخته و کاربرد آن را برای شما بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا