همه مقالات

کابل جوش؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

آیا می‌دانید کابل جوش چیست و در چه شرایطی می‌توان از این محصول استفاده کرد؟ با تفاوت این محصول با الکترود آشنایی دارید؟ مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد مفتخر است که انواع مختلف کابل‌های جوش را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه در متراژ مورد نیاز عرضه کند. در ادامه این راهنما قصد داریم که نگاهی بر کابل‌های جوش و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشیم. با ما همراه باشید.

گروه تولیدی سیم و کابل مشهد؛ عرضه‌کننده انواع کابل جوش

کابل جوش

صنعت جوشکاری از اواخر قرن ۱۹ توسعه پیدا کرد. در ابتدا این صنعت تنها در حوزه کشتی‌سازی کاربرد داشت، اما رفته رفته از جوشکاری در صنایع و کارخانجات دیگر هم بهره‌گیری شد. امروزه جوشکاری از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرآیندها در صنایع مختلفی نظیر ساخت و ساز است. برای انجام جوشکاری به تجهیزات گوناگونی مثل کابل جوش، دستگاه جوش و همچنین الکترود نیاز پیدا خواهیم کرد.

معرفی کابل‌ مناسب جوشکاری

کابل‌های جوش نوعی کابل با هادی مسی هستند که گاهاً با هادی‌های آلومینیومی نیز روانه بازار می‌شوند. محصولات مذکور دارای مقاومت فیزیکی بالایی بوده و انعطاف‌پذیری مطلوبی دارند. در این دسته از محصولات ارائه شده توسط گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد، یک نوع عایق با درجه کیفی عالی و محکم استفاده شده است؛ به همین خاطر کابل‌های جوش ارائه شده توسط سیم و کابل مشهد در برابر رطوبت و انواع آسیب‌ها مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.

در اغلب مواقع عایق استفاده شده در خط تولید این محصولات از جنس نئوپرن و یا پلاستیک است؛ از این رو این کابل‌ها توانایی تحمل حرارتی مابین ۹۰ الی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارا هستند. مقاومت بالای کابل جوش بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این کابل‌ها همواره در معرض پاشیدگی جوش قرار خواهند گرفت. محصولات مورد بحث گاهاً در سطح بالاتر و حتی در طول‌های بیش‌تر از ۵۰۰ روانه بازار می‌شوند. چنین کابل‌هایی مقاومت و دوام بسیار بیش‌تری داشته و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در بالابرها، جرثقیل‌ها و… نیز استفاده کرد.

بررسی تفاوت کابل‌های جوش با الکترود

نیاز به کابل‌های جوش و الکترود در صنعت جوشکاری همواره به صورت همزمان است. در حقیقت، هر دو محصول مذکور برای یک هدف مشترک؛ یعنی جوشکاری، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. آن چه که سبب ایجاد تفاوت بین الکترود و کابل جوش می‌شود، کاربرد هر یک از آن‌ها است.

در حالت کلی، الکترودها به شکل مفتول عرضه شده و دارای یک پوشش ضخیم هستند. میزان انعطاف‌پذیری الکترود در مقایسه با انواع کابل‌های جوش عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد کم‌تر بوده و به همین خاطر، شکننده هستند. در مقابل، مقاومت کابل‌های جوش نسبت به الکترود بالاتر است؛ چرا که این محصولات می‌بایست در برابر رطوبت، افزایش و یا کاهش دما پایداری خود را حفظ نمایند. از لحاظ وظیفه، کابل‌های جوش موظف به انتقال جریان الکتریکی و برقراری جریان برق بوده، در حالی که الکترود موظف است فضای خالی بین دو وسیله را پر کرده و اجناس را جوش دهد.

معرفی انواع کابل جوش

کابل جوش

کابل‌های جوش تولید شده توسط مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه نگاهی بر مهم‌ترینِ این محصولات خواهیم داشت:

کابل نیوتن

کابل‌های نیوتن به طور کامل از مس تولید شده و در سایزهای ۱۲ الی ۱۸ میلی‌متر قابل سفارش هستند. در ساختار این نوع از کابل‌ها شاهد فویل عایق و روکش TRP هستیم. به طور معمول از کابل‌های جوش نیوتن با تکیه بر خصوصیاتی که دارند می‌توان در صنایع متنوعی هم‌چون تولید درب و پنجره و اسکلت فلزی بهره برد.

کابل پاور

در فرآیند تولید کابل‌های جوش پاور عموماً از آلیاژ مس بدون ناخالصی بهره برده می‌شود؛ به همین خاطر میزان رسانایی کابل‌های مذکور بسیار بالا است. کابل‌های پاور نیز در سایزهای ۱۲ الی ۱۸ قابل سفارش بوده و به علت درجه کیفی بالایی که داشته در صنایع حساس و مهمی نظیر پتروشیمی به کار گرفته می‌شوند.

کابل آلفا

کابل‌های آلفا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مصارف خانگی، جوشکاری‌های نیمه صنعتی و آهنگری گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که هادی کابل‌های مذکور آلیاژی بوده می‌توان گفت که این محصولات نوعی کابل پاور نیز به حساب می‌آیند.

‌کابل لاستیکی

کابل جوش لاستیکی ارائه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد در برابر حرارت می‌تواند مقاومت بسیار مطلوبی از خود نشان دهد؛ چرا که در ساختار آن از لاستیک بهره‌گیری شده است و به همین خاطر می‌توان از آن در شرایط کارگاهی، روغنی، اسیدی و… استفاده نمود.

علاوه بر مواردی که برشمردیم، کابل‌های جوش را می‌توان بر اساس ساختار و کلاس نیز به دو دسته K و M نیز دسته‌بندی کرد. هر یک از کابل‌های جوش K و M دارای خصوصیات منحصربه‌فردی هستند. اگر بخواهیم این دو مدل کابل را از لحاظ قیمت بررسی کنیم، باید بگوئیم که کابل‌های کلاس M نسبت به کلاس K قیمت بیش‌تری دارند. کابل جوش از نظر ساختار نیز به دو دسته ترموست یا ترموپلاست قابل دسته‌بندی است.

نگاهی بر سایز کابل‌های جوش

برای سایزبندی کابل‌های جوش از یک سیستم استاندارد آمریکایی تحت عنوان AWG استفاده می‌شود. در حالت کلی، کابل‌های جوش از سایز ۸ AWG تا ۵۰۰ kcmil قابل سفارش هستند. به منظور محاسبه اندازه کابل‌های جوش لازم است که قطر فلز مغزی آن در نظر قرار داده شود.

منظور از فلز مغزی در حقیقت ماده‌ای بوده که می‌بایست در زمان جوشکاری فضای خالی موجود بین دو سطح را پر نماید. ناگفته نماند که کابل‌های جوش می‌بایست متناسب با دستگاه جوش خریداری شوند؛ چرا که خرید کابل با سایز نامناسب می‌تواند منجر به افت آمپر و آسیب‌رسی به دستگاه جوش شود. از جمله انواع پرکاربرد کابل‌های جوش می‌توان به سایز ۱۲ اشاره داشت که در دستگاه‌های جوشکاری ۱۴۰ الی ۲۰۰ آمپری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد کابل‌های جوش

از این دست محصولات می‌توان به منظور پر کردن فضای خالی بین دو سطح استفاده کرد. در حقیقت، بدون در اختیار داشتن کابل، انجام فرآیند جوشکاری ممکن نخواهد بود. قابل ذکر است که هر اندازه کیفیت کابل خریداری شده بالاتر باشد، به همان نسبت مصرف انرژی کاهش پیدا خواهد کرد.

این کابل‌ها در برقراری اتصال دائمی کاربرد داشته و نه تنها به منظور اتصال تجهیزات فلزی بلکه برای متصل نمودن پلیمرها، کامپوزیت، سرامیک‌ها و… نیز کارایی دارند؛ به همین خاطر از انواع مختلف کابل‌های جوش می‌توان در حوزه‌های مختلفی نظیر خودروسازی، حمل و نقل، کشتی‌سازی و… نیز بهره برد. ناگفته نماند در مواقعی که کابل دستگاه‌های حساس و مهمی نظیر ژنراتورها دچار ایراد شود، می‌توان از کابل‌های جوش استاندارد به منظور برقراری ارتباط بهره برد.

بهتر است که کابل‌های جوش خریداری شده رسانای قوی برق باشند تا بتوانند جریان برق را به خوبی انتقال دهند و در فرآیند جوشکاری موجب ایجاد مشکل نشوند. توجه داشته باشید که این کابل‌ها در زمان جوشکاری بر روی سطوح زبر کشیده خواهند شد؛ به همین علت بایستی مقاومت بسیار بالایی داشته باشند و شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری خوبی را نیز ارائه کنند.

سخن پایانی

کابل جوش یکی از مهم‌ترین محصولات ارائه شده توسط مجموعه تولیدی سیم و کابل مشهد بوده که با درجه کیفیت عالی با قیمت مقرون به صرفه و مناسب عرضه می‌شود. از این محصولات می‌توان در فرآیند جوشکاری در صنایع گوناگونی نظیر ساخت و ساز، خودروسازی، کشتی‌سازی، حمل و نقل و… استفاده کرد. آیا تجربه خرید انواع کابل‌های جوش را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع کابل‌های جوش با ما و کاربران محترم وب سایت در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا