همه مقالات

کابل ابزار دقیق؛ نگاهی بر چیستی و مصارف

آیا می‌دانید کابل ابزار دقیق چیست و چه تفاوتی با کابل‌های معمولی دارد؟ کابل‌های ابزار دقیق از جمله محصولاتی هستند که از آن‌ها در سیستم‌های پردازش و کنترل استفاده می‌شود. این کابل‌ها در برابر نویز و تداخلات الکترومغناطیسی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. در این مطلب تمرکز اصلی ما بر روی چیستی و انواع مختلف این کابل و همچنین مصارف آن است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر همراه ما باشید.

کابل ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل ابزار دقیق

معرفی کابل ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق از جمله کابل‌های برق هستند که در ساختارشان از هادی مسی استفاده شده و عمدتاً از آن‌ها در صنایع مختلفی نظیر نظامی، پتروشیمی، تولیدی، هوا فضا، صنعت غذایی و دفاعی و غیره استفاده می‌شود.

کابل‌های ابزار دقیق برای اندازه‌گیری فاکتورهای متعددی نظیر چگالی، حجم سیالات، جریان، دما و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور انتقال مقادیر مذکور به کابل‌هایی نیاز داریم که با سیستم اندازه‌گیری سازگاری داشته و همچنین توانایی ارسال مقادیر به تجهیزاتی نظیر مبدل‌های الکتریکی، سنسورها، ترموکوپل‌ها و غیره را دارا باشد.

کابل‌های ابزار دقیق مشابه با سایر کابل‌ها ممکن است که در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شوند؛ از این جهت بایستی که در دوره‌های مشخص مورد ارزیابی و آزمایش از لحاظ تست سلامت قرار گیرند. ناگفته نماند که کابل‌های ابزار دقیق ارائه شده به بازار دارای مصارف مختلفی هستند؛ چرا که انواع گوناگونی دارند. در ادامه با انواع مختلف این کابل‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع کابل ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق شیلددار

این مدل از کابل‌های ابزار دقیق دارای یک لایه محافظتی تحت عنوان شیلد هستند. زمانی که کابل‌های ابزار دقیق مجهز به شیلد می‌شوند، از اطلاعات جاری در این محصولات در برابر تداخلات الکتریکی و مکانیکی محافظت خواهد شد؛ به طوری که در برابر پارازیت امواج و اختلال‌های الکتریکی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان خواهند داد.

معمولاً شیلدهای استفاده شده در ساختار کابل‌های ابزار دقیق عرضه شده توسط مجموعه سیم و کابل مشهد از نوع فلزی، توری و نازک بوده و معمولاً جنس آلومینیومی دارند. البته لازم به ذکر است که بر حسب نیاز گاهاً برای پوشش دادن چنین کابل‌هایی از مس نیز بهره‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که قیمت کابل‌های ابزار دقیق شیلددار مسی در مقایسه با نمونه آلومینیومی گران‌تر خواهد بود.

تقسیم‌بندی کابل‌های ابزار دقیق بر حسب استاندارد

  • استاندارد EN ۵۰۲۸۸-۷: این مدل از کابل ابزار دقیق دارای هادی تک مفتولی کلاس ۱ و ۲ و یا از نوع افشان کلاس ۵ است. هادی از جنس مس آنیل شده بدون اندود یا اندود فلزی بوده و معمولاً در ابعاد ۰.۵، ۰.۷۵، ۱، ۱.۵ و ۲.۵به بازار عرضه می‌شوند.
  • استاندارد BS ۵۳۰۸: هادی تعبیه شده در ساختار این مدل از کابل‌ها از جنس مس و نیمه افشان بوده که مس آنیل شده بدون اندود است. عمدتاً کابل‌های ابزار دقیقی که بر اساس این استاندارد تولید می‌شوند در سطح مقاطع ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱.۵ به بازار عرضه خواهند شد.

کابل‌های ابزار دقیق بر حسب عایق: پلی اتیلن بدون زره  (PE)

کابل‌های ابزار دقیقی که با عایق پلی اتیلن بدون زره به بازار عرضه می‌شوند می‌توانند یا از نوع آرموردار و یا بدون آرمور باشند. در ساختار آن‌ها از رسانای مسی استفاده شده و دارای یک لایه محافظ به همراه نوار آلومینیومی، لایه پلی استر و روکش بیرونی از جنس پی وی سی هستند. این مدل کابل ابزار دقیق بیش‌تر برای نصب در محیط‌های داخلی کارایی دارد. همچنین، امکان استفاده از این مدل کابل برای پردازش‌های صنعتی، انتقال دیتا و سیگنال‌های صدا و ارتباطات نیز فراهم است.

کابل‌های ابزار دقیق بر حسب عایق: پلی اتیلن زره دار  (PE)

این مدل از کابل‌های ابزار دقیق مجهز به عایق پلی اتیلن بوده و به صورت مسلح و به همراه آرمور به بازار عرضه می‌شوند. کابل‌های مذکور برای محیط‌های متعدد به صورت دفنی و زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های این کابل ابزار دقیق می‌توان به برخورداری از رسانای مسی و استقامت بالای آن اشاره داشت. نقش اصلی عایق پلی اتیلن در ساختار این محصولات جلوگیری از تأثیر امواج الکترومغناطیسی از عایق پلی اتیلن است.

انواع کابل ابزار دقیق بر حسب عایق: پلی وینیل کلراید  (PVC)

کابل‌های مذکور به همراه عایق پی وی سی می‌توانند هم به صورت زره دار و هم بدون زره به بازار عرضه شوند. رسانای کابل‌های مذکور از نوع مس بوده و با ترکیب عایق پی وی سی، در برابر ورود نویز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان خواهند داد.

نگاهی بر ساختار کابل‌های ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق

هر یک از کابل‌های ابزار دقیقی که معرفی کردیم دارای ساختار منحصربه‌فرد خودشان هستند. در حالت کلی، کابل‌های مذکور از سیم‌هایی با مقاومت پایین بهره‌مند بوده که از آن‌ها به منظور انتقال سیگنال‌های ضعیف بهره‌گیری می‌شود. مس جایگاه ویژه‌ای در ساختار این مدل از کابل‌ها داشته و عمدتاً انعطاف‌پذیر بوده و به شکل قلع اندود است. می‌توان گفت که این مدل از کابل‌ها در مقایسه با سایر کابل‌های برق ساختار متفاوتی دارند و برای مصارف دقیق‌تر، اندازه‌گیری و کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مصارف کابل ابزار دقیق

انواع مختلف این کابل‌ها در طیف وسیعی از پروژه‌های مرتبط با مهندسی، شیمیایی، تولید و توزیع برق، غذایی و دارویی و همچنین خطوط تولید کارایی دارند. این مدل از کابل‌ها برای نظارت، کنترل و اندازه‌گیری فرایندهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در زمان انجام فرایندهای مذکور، سیگنال‌های الکتریکی در سطح پایین مابین واحدهای اندازه‌گیری انتهایی و نمایشگرهای کنترل‌کننده عبور خواهند کرد. وجود سیگنال‌های سطح پایین در زمان انتقال دیتا موجب دریافت نویز خارجی خواهد شد که با استفاده از کابل‌های ابزار دقیق می‌توانیم از ورود این نویزها جلوگیری به عمل آوریم.

همچنین، کابل‌های مذکور برای کنترل و نظارت سیستم‌های الکتریکی و کنترل توان و سایر فرایندهای مربوط به آن به کار گرفته می‌شوند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کابل ابزار دقیق، به بررسی انواع مختلف و مصارف آن نیز پرداختیم و دانستیم که این دسته از کابل‌ها عمدتاً برای مصارفی که نیاز به دقت بالاتر و اندازه‌گیری و همچنین کنترل داشته باشند گزینه بهتری به حساب می‌آیند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد کابل‌های ابزار دقیق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های ابزار دقیق در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا