همه مقالات

سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

آیا می‌دانید سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ سیم هاینا نوعی سیم رشته‌ای از جنس آلومینیوم و مس بوده که می‌توانیم از آن برای توزیع جریان برق در خطوط هوایی استفاده کنیم. این مدل از سیم‌های موجود در بازار در مقایسه با سایر  هادی‌های هوایی قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند. در ادامه این راهنما با این سیم و خصوصیات و کاربردهای آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آن چه که باید درباره سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی بدانید!

سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی

همان‌طور که در ابتدای راهنما اشاره خلاصه‌ای شد، سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی نوعی سیم رشته‌ای بوده که می‌توان از آن به منظور توزیع جریان الکتریکی در خطوط هوایی استفاده کرد. در واقع این سیم‌ها متشکل از ۷ رشته نازک آلومینیومی هستند که قطر هر کدام از رشته‌های مذکور ۴.۳۹ میلی‌متر است و در مجاورت با ۷ رشته سیم دیگر از جنس فولاد پر کربن گالوانیزه تابیده می‌شوند؛ با توجه به این ویژگی سیم‌های هاینا قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند و به همین علت می‌توان از آن‌ها علاوه بر سیستم‌های جریان الکتریکی هوایی در سیستم برق‌کشی ساختمان نیز بهره برد.

مجموعه سیم و کابل مشهد مفتخر است که این مدل از سیم‌های برق را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه به خریداران عرضه کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی در رابطه با نحوه خرید و ثبت سفارش در این مجموعه با مشاوران تیم سیم و کابل مشهد در ارتباط باشید. اما برویم سراغ انواع مختلف سیم‌های هاینا؛ به نظر شما این سیم‌ها در چند نوع تولید می‌شوند؟

انواع سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی

در حالت کلی، سیم‌های هاینا در دو دسته کلی قابل تولید هستند؛ سیم آلومینیوم هاینا روکشدار و سیم آلومینیوم هاینا بدون روکش. به طور معمول سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی مجهز به یک عایق پلاستیکی از جنس XLPE بوده و به همین علت ساختار بسیار محکم و پایداری دارد.

غلاف پلاستیکی مذکور می‌تواند در شرایط مختلف ضریب امنیتی سیم را به طرز چشم‌گیری افزایش داده و از خروج جریان برق به بیرون از غلاف پلاستیکی نیز جلوگیری به عمل آورد. همچنین، استفاده از این غلاف در ساختار سیم‌های هاینا موجب می‌شود که از پوسیدگی و خوردگی سیم در اثر تماس با مواد شیمیایی و یا هجوم حیوانات جونده جلوگیری به عمل آید.

سیم‌های هاینایی که در بازار موجود هستند انواع متنوعی دارند؛ چرا که امکان تولید و عرضه این محصولات در اندازه‌ها و با ساختارهای مختلف فراهم است و به همین خاطر سیم‌های هاینا در بازار تحت نام‌های خاصی شناخته می‌شوند.

مشخصات سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی

سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی

 اگر قصد خرید سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی را داشته باشید، خوب است که پیش از خرید ویژگی‌های این مدل از سیم‌ها را بهتر بشناسید. دقت داشته باشید که سیم‌های هاینا از دو نوع آلیاژ سبک مسی و آلومینیومی تولید می‌شوند، اما هادی‌هایی که جنس آلومینیومی دارند عمدتاً در نصب خطوط هوایی و مسیرهای دشوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، قیمت سیم‌های هاینا آلومینیومی نسبت به نوع مسی به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر بوده و بهره‌گیری از آن در سیستم توزیع انرژی الکتریکی می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها موثر باشد.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که سیم‌های مسی در مقایسه با سیم‌های آلومینیومی خالص‌تر هستند و به تبع بازدهی بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بایستی در رابطه با سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی مد نظر داشته باشید این است که هادی‌های آلومینیومی که در ساختار این محصولات به کار می‌رود در مقایسه با سیم‌های مسی دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشده و به همین علت طول عمر بسیار بالاتری را دارد.

این مدل از سیم‌ها توسط تولیدکنندگانی به بازار عرضه می‌شوند که در زمینه تولید انواع سیم‌های خاص و هادی‌های الکتریسیته تبحر و تخصص کافی دارند. از آن جایی که امروزه در صنعت برق شاهد رشد و توسعه فراوانی هستیم، استفاده از سیم‌ها و هادی‌های انتقال برق به مناطق مختلف رو به افزایش است. یکی از محصولات مورد نظر سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی بوده که همان‌طور که گفته شد برای نقل و انتقال انرژی الکتریکی در خطوط هوایی به کار گرفته می‌شود.

در ادامه با برخی دیگر از ویژگی‌های سیم‌های هاینا آشنا خواهیم شد:

  • سیم‌های هاینا نسبت به سایر هادی‌های هوایی قیمت پایین‌تری داشته و به همین علت میزان تقاضا برای آن‌ها بسیار بالا است.
  • این مدل از سیم‌ها وزن بسیار کمی داشته و در عین حال استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • مقاومت این مدل از سیم‌ها در مقابل شرایط جوی مختلف بالا بوده و به سختی فرسوده می‌شوند.
  • از دیگر ویژگی‌های این سیم‌ها می‌توان به عدم زنگ‌زدگی، فرسودگی و خوردگی اشاره داشت.

مصارف سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی

اگر تا این بخش از راهنما همراه ما بوده باشید، اکنون می‌دانید که سیم هاینا چیست و چه خصوصیاتی دارد. در این بخش از راهنما قصد داریم به بررسی مصارفی که سیم‌های هاینا داشته بپردازیم. اصلی‌ترین کاربردی که سیم‌های هاینا داشته در شبکه توزیع انتقال برق کشوری به صورت فواصل طولانی است.

امروزه از این دسته سیم‌ها با هادی سبک به وفور در خطوط برق‌کشی هوایی استفاده می‌کنند. البته بهتر است بدانید که در زمان راه‌اندازی خطوط فشار قوی از سیم‌های هاینا بدون روکش بهره‌گیری می‌شود، اما در مقابل در شبکه‌های برق فشار متوسط و سیستم‌های فشار ضعیف فقط سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی کارایی دارد.

چرا که سیم‌های هاینا بدون روکش و روکش‌دار از لحاظ درجه رسانایی با هم دیگر متفاوت هستند؛ از این جهت برای ارزیابی تحمل حرارت زیاد سیم برق و تنظیم میزان جریان عبوری آن بایستی که در زمان خرید از بین مدل‌های مختلف این سیم اقدام به خرید نمونه مورد نیاز خود بر حسب سایز، مسی یا آلومینیومی و از همه مهم‌تر روکش‌دار یا بدون روکش کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با سیم ‌روکشدار هاینا سی سی تی به بررسی مصارف آن نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم‌های هاینا دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم مجموعه سیم و کابل مشهد به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه

گروه تحریریه سیم و کابل مشهد از برترین مهندسان و متخصصین حوزه الکتریک و الکترونیک، تشکیل شده است. تلاش ما بر آن است تا اطلاعاتی جامع و کامل در حوزه تخصصی سیم و کابل را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا